Przeglądając oferty utworzenia strony internetowej co raz częściej można natknąć się na stwierdzenie, że Google promuje mobilne strony internetowe (wyświetla je wyżej w wynikach wyszukiwania od stron, które nie mają wersji mobilnej. Niestety nie jest to do końca prawda.
Jak to właściwie jest z mobilnymi stronami?
Faktycznie są one faworyzowane przez Google, ale tylko w mobilnych wynikach wyszukiwania. Oznacza to mniej więcej tyle, że takim stronom łatwiej jest osiągnąć wyższe pozycje, ale tylko gdy użytkownik korzysta z wyszukiwarki na swoim smartfonie czy tablecie. Takich wyszukań oczywiście jest znacznie mniej (dużo więcej osób korzysta z wyszukiwarki Google używając komputera PC lub laptopa).
Oczywiście warto posiadać stronę internetową w wersji responsywnej (RWD). Będzie to bardzo korzystne dla użytkowników, którzy znajdą ową stronę podczas surfowania po internecie na swoim telefonie. Jednak należy jasno stwierdzić: wersja mobilna strony internetowej nie sprawi, że będzie ona faworyzowana przez Google w wynikach wyszukiwania.
Stronom RWD łatwiej jest co prawda osiągnąć lepsze pozycje w wynikach mobilnych, ale nadal sporo jest nieresponsywnych (niedostosowanych do smartfonów i tabletów) stron internetowych, które zajmują pierwsze pozycje w wynikach mobilnych. Łatwo można to sprawdzić: wpisując w wyszukiwarkę Google (na smartfonie) frazę: „oklejanie samochodów Poznań” na dwóch pierwszych pozycjach (pod mapkami) mamy strony kompletnie niedostosowane do przeglądania na smartfonie (zmienkolor.pl i planetstudio.pl).
Jak widzimy responsywność strony ma nieduży wpływ na jej pozycję w wyszukiwarce Google (nawet w mobilnych wynikach wyszukiwania, nie mówiąc już o desktopowych).
Twierdzenie, że Google lubi / promuje / faworyzuje strony mobilne jest więc dużym nadużyciem. Google w pewnym stopniu pomaga stronom RWD znaleźć się wyżej, ale tylko w wynikach wyszukiwania na smartfonach i tabletach, przy czym należy zwrócić uwagę, że responsywność stron nie jest bardzo znaczącym czynnikiem.
Internauci lubią mobilne strony (RWD)
To dla nich – użytkowników tworzymy mobilne strony www. Dzięki mobilnej wersji strony odwiedzający korzystający z tabletów i smartfonów dłużej na niej pozostaną (bo przeglądanie będzie wygodne, a sama strona czytelna) przez co zmniejszy się współczynnik odrzuceń strony.